torsdag 9. april 2009

Jubel hver dag

Nå er vi inne i påsken, endelig. Det er en velkjent tid hvor vi spiser oss mette på påskeegg og gleder oss over at all snøen smelter.
Men hvorfor feirer vi egentlig påske? Det er jammen meg et spørsmål som blir tatt opp hvert år.
Jesus døde.
Javdel ja? Hva om man ikke er kristen, skal man ikke få lov til å feire påsken da?
Dette er da veldig feil, mener nå jeg.
Hvor kommer da påskeharen inn? Jeg kan ikke huske å ha hørt at det var noen hare, eller noen annen gnager for den saks skyld, rundt krybben da denne Jesus skal ha kommet til verden.



Dette er ikke kritikk mot kristne, men kritikk mot de som ikke lar folk få feire når de vil. Jeg som ikke-troende vil gjerne få være med å lete etter påskeegg og si "God påske!" til dem jeg vil.
Jeg feirer påsken for å hedre den haren som alltid bringer glede og legger egg med godis (oj..?) til alle som fortjener det og fortsatt bør få det.



På samme måte feirer jeg jul, for å glede meg over alle de små gleder som kommer med mannen i rødt.
Man kan da feire navnedag, halvtårsdag, bryllupsdag, eller annet akkurat som man vil. Hvorfor ikke andre høytider? Det er noe å feire hver dag. Vi har våknet opp nok en gang. Får lov til å leve litt til. Og dessuten, noen blir født hver dag. Det er fødselsdagfeirin hver dag!
Jeg vil juble hver morgen, uansett grunn. Om det følger påskeegg, roser, klemmer eller julestrømper, er dette bare en liten bonus.

Hver dag skal nytes. Og nå i påsken har vi fri, så vi kan feire når, hvor og hvordan vil vil. For hva vi vil. Dette er herlig. Høytid; kristen, muslimsk, jødisk eller ikke, den skal få oppleves av de som vil være med.
Jeg vil være med på påsken, og det skal jeg jammen meg.


Storstilt.

1 kommentar:

Julie Berge sa...

Såklart skal du få feire :D Hurra for påskeharen!

Fine egg. Love you