lørdag 11. september 2010

Nora goes Eia

Født sånn eller blitt sånn??

Gamle mennesker har en helt egen måte å være på. Er dette kun et resultat av alderdom, eller gjelder den bisarre oppførselen selve generasjonen ''gammel''? (jeg tar utgangspunkt i de som er gamle nå)

Om faktum er at man bare blir sånn.. når kommer punktet i et menneskes liv hvor man da bestemmer seg for at ''nei, nå skal jeg bli en raring som er gammel, bare fordi jeg er gammel''? Tenk å velte om hele livet på den måten.

Minner kanskje litt om fjortisjenter. Alle fjortisjentene skulle plutselig ha masse brunkrem, platinahår og overbruke ord som lizzåm, assa og daa. Poof! Alle gamlinger dukker opp med skotsk-rutete trillebag, masse femtiøringer som skal brukes nøyaktig og etter nøye vurdering, grått permanent-krøllet hår (litt ihvertfall), briller tjukke som bunnen på en glassflaske, heftig flatulens og overbruke ord som artig, misvisende og du-skjønner-det-at...

De er litt like alle sammen, på en måte.
Ikke har de samme klesstil som de hadde da de var 40, ikke følger de moten heller. Det er bare old-style (bokstavelig talt) som gjelder. Et helt eget kostyme.

Er denne dagen for endring den samme dagen som man blir pensjonert? Eller når man innser at rynkene virkelig setter seg og har kommet for å bli? Kanskje når man får barnebarn?

Neeh, når man blir pensjonist skal man jo virkelig leve det glade liv. Når man får rynker, så.. øhm, da har man rynker da. Akkurat som alle andre. Og det er slettes ikke alle gamle som har barnebarn heller.

Dersom man hadde blitt ''født sånn'' ville jo ikke alle gæmlisene sett ut som de gjør. Da ville man vel naturlig flyte over i en gammel versjon av seg selv bare. Rockegutten ble gammel - Gamle mannen hadde metallica-klistremerker på rullatoren. Hippiejenta ble gammel - Gamle damen hadde grå, tynnslitte dreads. (æsj, forresten)

Man ville bare blitt en mer langsom og kjedelig versjon av sitt unge selv.

Men sånn er det jo ikke. Se på bilder av bestemor.
Så ser du på bestemor live.
Hun har ikke lenger den samme stilen som på bildene, eller hva? Den fiffige hårsveisen, det pastell-fargede kneskjørtet, de spisse solbrillene..

Hun har old-style!

Jeg lurer virkelig på hva som blir oldis-stilen og obligatorisk væremåte når jeg blir gammel og grå.
Hva tror du?

''Skal bare blogge litt..''
bildet er hentet fra old.com (lol, forresten)

2 kommentarer:

Mia sa...

HAHA, sykt bra. men jeg har alltid tenkt at de gamle har en litt mer nøytral stil enn det de hadde når de var unge og crazy... Alle møtes litt på midten kanskje, finner en gylden middelvei i stil for de eldre.
men så er ikke jeg gammel og kan uttale meg om dere koder og trender.

:)

Julie sa...

jeg håper vi har litt bedre stil når vi blir gamle enn det de gamle har nå! :)